dilluns, de juliol 19, 2004

 

Olors...

 
 
Les olors són, sovint, el fil que ens lliga al nostre passat, als records. Les fotografies, per exemple, també ho fan, però moltes vegades són només un testimoni, el document gràfic que aquell moment, aquella rialla, aquell lloc, van existir i van quedar fixats per sempre en un tros de paper. Però les olors són molt més evocadores, potser perquè la majoria de vegades ens agafen desprevinguts: al carrer, en entrar dins d’una botiga, en passar prop d’una finestra, en sortir de casa...n’hi ha prou de sentir l’olor de les coses que ens envoltaven quan érem nens, per tornar, de forma indefectible, a la nostra infància: de ben segur que l’olor de determinada colònia ens fa veure, per uns instants, davant del mirall, ben “clenxinats” i  amb la bossa penjada a l’esquena a punt d’anar a l’escola. L’olor de la fusta molla em porta sempre a la fusteria on el meu avi, entre taulons, xerracs, martells i serradures, em feia, amb la cigarreta de picadura a la boca i el llapis a l’orella, cotxes, avions i totes les coses que poden passar pel cap a un nen de deu anys, que no són pas poques (“Com ho faries per fer un angle de 45o sense transportador? El “traces” i el “manyes”, el millors companys de feina!”, sempre em deia), l’olor del clor de l’aigua als bassals dels carrers acabats de regar, em duu al blau de les piscines a l’estiu, a tu, als crits i als esquitxos i als jocs innocents, perquè com diu la cançó, “no en sabíem més” i “teníem 15 anys”. L’olor del cafè mòlt, em duu al darrera del carrer Major, a la fàbrica torrefactora que allí hi havia i a la meva escola, que era a prop, als jocs i les joguines, a la senyoreta Lola, als gomets, els pinzells i les pintures, el brioix de crema a cal Villaró i un “sobre-sorpresa” de cinc pessetes a “La Moderna”. Les olors, com una cinta que el vent enlaira i que ens trasllada als racons de la nostra infància, que ens recorda, quan menys ens ho esperem, el nen que un dia vam ser.
 
Tot escoltant: "Nuages". Django Reinhardt



<< Home
|

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Spain License.